Okul ve Çevre Güvenliği

21.11.2018 373

OKUL VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ

OKUL VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ

 

Okul çeşitli bilgi, beceri ve alışkanlıkların belli amaçlara göre düzenli bir biçimde öğretildiği ve kazandırıldığı eğitim kurumu ya da öğrenci, öğretmen ve yöneticilerden oluşan eğitim topluluğu olarak tanımlanmaktadır. Bu kurumun çalışanları belirli bir plan ve  kendilerine verilen sorumluluklar dahilinde eğitim ve öğretim  görevlerini yerine getirirler. Bu bağlamda okul yöneticilerinin görevi, okuldaki tüm insan ve madde kaynaklarını en verimli bir biçimde kullanarak okulu amaçları doğrultusunda yaşatmaktır.

 

Okul yöneticilerinin sürekli uğraşmak zorunda oldukları sorunlardan biri de okul güvenliğidir. Okul güvenliği, okul ortamı ve çevresi ile ilgili bir sorundur.Okul güvenliği öğrencilerin ve öğretmenlerin kendilerini fiziksel, psikolojik ve duygusal bakımdan özgür hissetmeleridir.

 

Okul güvenliği sadece okulun polisiye tedbirlerle dış tehditlerden izole edilmesi değil, okulun öğrencisi, öğretmeni, çalışanı, velisi ilke bedensel ve ruhsal olarak mutlu ve başarılı olabilmesini sağlayacak her türlü altyapısının oluşturulmasıdır. Bir başka ifadeyle okul güvenliği, öğrencilerin kendilerini özgürce ifade edebilmeleri, öğrenmek için çalışırken öğretmenlerin ve diğer görevlilerin kendilerine yardımcı olmaları, kendilerini tehlikeden ve korkudan uzak, güvende hissetmeleridir.

 

Öğrenciler, günlerinin önemli bir kısmını okul ve eğitimle ilgili etkinliklerde (kurs, dershane, etüt, vb.) geçirmektedir. Öğrencinin okulda geçirdiği süre yaklaşık 6 saat, haftalık 30 saattir. Bu süre 5. ve 6. sınıflarda seçmeli dersler nedeniyle daha uzun bir süreyi kapsamaktadır. Bunun üzerine diğer etkinlikleri de eklersek bu süre daha da artacak. Ayrıca taşımalı eğitim yapılan okullarda öğrenciler köylerden taşıtlarla okula gelmektedir. Okulda bulunulan süre ile beraber okula gidiş-dönüş, okuldan sonraki zamanda dershane, kurs, etüt vb. etkinlikler ile beraber öğrenciler bir günde 8-10 saatlik bir süreyi yol, okul, dershane, etüt, vb yerlerde geçirmektedirler. Bu sürecin tamamında öğrenciler üzerinde öğretmen, anne-baba veya diğer görevlilerin kontrolünün yüzde yüz olduğu söylenemez.Bu durum öğrenciler için çeşitli güvenlik sorunları oluşturmaktadır.

 

Son zamanlarda okul ve okul dışında öğrencilerin karşılaştıkları (veya kendilerinin uyguladıkları) şiddet, saldırganlık ve zorbalık öğrencilerin güvenliğini etkilemektedir. Öğrencilerin güvenliğini tehdit eden unsurları başlıklar halinde sıralarsak;

1-     Arkadaşlarından gelecek fiziksel şiddet,

2-     Öğretmeninden gelecek fiziksel şiddet,

3-     Arkadaşlarından gelecek psikolojik şiddet,

4-     Öğretmeninden gelecek psikolojik şiddet,

5-     Duygusal şiddet,

6-     Okula geliş-gidişlerdeki can güvenliği,

7-     Sağlık ve temizlikle ilgili güvenlik,

8-     Yaşanabilecek doğal afetlerle ilgili güvenlik,

9-     Cinsel istismar,

10-Etnik ayrımcılık

  Yukarıda belirtilen eylemler okulu güvensiz bir hale getirmektedir. Öğrencileri şiddete yönelten ve okulların güvensiz hale gelmesine neden olan faktörleri incelersek;

1-     Kuralların uygulanmasında gerekli hassasiyetin gösterilmemesi,

2-     Eğitim-öğretim faaliyetlerinin yetersizliği,

3-     Öğrenci başarısızlığı,

4-     Bireysel farklılıklara göre eğitim ve öğretim planlanamaması,

5-     Yanlış davranışların görmezden gelinmesi,

6-     Öğrencilerin, belirlenen kurallara inanmamaları,

7-     Okulda öğrencilerin boş zamanlarını değerlendireceği sosyal ve kültürel faaliyetlerin olmaması veya yetersiz olması.

8-     Ailelerin okula ve çocuklarına karşı ilgisizliği,

 

Okullarda şiddeti azaltmak, okulları güvenli hale getirmek okul, öğretmen, öğrenci ve veli işbirliği ile mümkün olacaktır. Güvenli bir okul için aşağıdakileri yapabiliriz.

1-     Konulan kurallar kesin olmalı ve öğrenciler buna inanmalı,

2-     Kuralların uygulanmasında öğretmen ve yöneticiler gereken hassasiyeti göstermeli,

3-     Öğrenci başarılarını arttırıcı faaliyetlere yer verilmeli,

4-     Yanlış davranışlar görmezden gelinmemeli,

5-     Bireysel farklılıklara dikkat edilmeli. Bireysel farklılıklara göre eğitim bireyselleştirilmeli,

6-     Aile,okul işbirliği geliştirilmeli, ailelerin çocukları ile ilgilenmeleri sağlanmalı,

7-     Öğrencilerin boş zamanlarını en iyi şekilde değerlendirebilecekleri sosyal ve kültürel faaliyetler düzenlenmeli,

 

Tüm bunların yapılması okulları güvenli hale getirmeyecektir. Burada okul çevresi de önemlidir. Okulun fiziksel çevresi, okul güvenliği ve eğitim-öğretim faaliyetlerinin kalitesi açısından önem taşımaktadır. Okul yeri belirlenirken şu hususlara dikkat edilmeli;

1-     Sunulacak eğitim-öğretim faaliyetlerine uygun bir yer olmalı,

2-     Öğrencilerin rahatlıkla ulaşabilecekleri bir yer olmalı,

3-     Trafikten, gürültüden, hava kirliliğinden veya daha farklı problem yaratacak yerlerden uzak olmalı,

4-     Okul yeri ileriki yıllarda ihtiyaca göre genişlemeye müsait olmalı,

5-     Kötü örnek teşkil edebilecek hapishane, kahvehane, meyhane, bar, internet cafe vb. yerlerden uzak olmalı,

Okul ve okul çevresi ile ilgili unsurların tamamı veya çoğunluğu gerçekleştirildiği takdirde okul ve okul çevresi öğrenciler, öğretmenler ve aileler için güvenli bir yer olacaktır. Güvenli bir ortam da huzuru, güveni, kaliteyi ve başarıyı getirecektir.

 

Dökümanı indirmek için TIKLAYINIZ.